Kepercayaan.

"Bila kau sudah peroleh kepercayaan , jagalah sayangilah pelukilah hargailah . Kerna kepercayaan itu lebih berharga daripada wang ringgit."

Kehidupan sering kali dikaitkan dengan kepercayaan. Kerana itu fitrah manusia untuk meletakkan amanah ke atas orang yang rapat dan disayanginya.

Kepercayaan ni umpana sehelai kertas putih yg bersih dan kemas , direnyok - renyokkan lalu dibuka semula dan kita tidak akan dapat rupa  asal kertas itu seperti rupa sebelum direnyokan.

Ada manusia mampu memberikan dua peluang iaitu bersamaan dengan dua kali peluang kepercayaan. Tapi bagi Aku tidak . Mulutku mampu untuk lafazkan maaf , tetapi dihati memakan masa yang lama untuk memberi sejuta kemaafan . Bagi Aku , sekali kepercayaan itu dirobek , maka segala kata - kata yg bakal lahir atau telah lahir akan sentiasa seperti daun kering lalu dibawa angin bertebangan pergi.

Kepercayaan ni special . Tak semua mampu miliki . Selalunya yg special inilah yang jarang - jarang kita dapati .

Sekali orang label kita penipu ,  sampai bila - bila kita ni penipu depan mata mereka . Even kita bertaubat macam mana sekali pun , nama pun manusia . Kadang perasan diri tu Tuhan . Berani menghukum , berani menghina . (Moga dijauhka dari kita semua , Amin.)

Hargailah kepercayaan orang terhadap kita . Sayangilah mereka ini . Kau akan menyesal bila kau bongkak untuk tidak menghargai kepercayaan dengan menipu dan mengambil kesempatan ke atas kepercayaan mereka.

Hina sungguh bagiku , bila ada manusia yang sanggup lagi berani mempermainkan kepercayaan kia terhadap mereka .

"Bencilah dosa , bukan pendosa itu . Kerana kita jua seorang pendosa . "

Comments

Popular Posts